A 10 legegészségesebb gyümölcsök és zöldségek - HáziasÍzek.hu

A 10 legegészségesebb gyümölcsök és zöldségek

 

Manapság az embereknek több zöldséget és gyümölcsöt kéne fagyasztania. Vannak bizonyos típusok, melyek a magas antioxidánsoknak, rostoknak és az egyéb tápanyagoknak köszönhetően különösen ajánlottak az egészségünk megőrzéséhez. Mind a zöldségeket, mind a gyümölcsöket célszerű nyersen fogyasztani, mellőzzük a zöldség és/vagy gyümölcsleveket, mert a hozzáadott cukor gyors mértékben megemeli a vércukorszintünket, hosszú távon pedig elhízáshoz, de akár cukorbetegséghez vezethet. 
A következő 10 legegészségesebb gyümölcsök és zöldségek fogyasztásával hozzájárulsz egészséged megőrzéséhez!

 


1. Málna

A gyümölcsök közül a málna az egyik legmagasabb rostot tartalmazó forrásunk, 8 gramm rostot tartalmaz egy csésze málna, és a napi édesség hiányunkat is pótolja. Mindemellett alacsony a kalória, cukor és szénhidrát tartalma is. Magas antioxidánsokban, kimutatták, hogy segít a rák megelőzésében, a 2004-es "Journal of Nutrition" című tanulmány szerint.
 

legegészségesebb gyümölcs a málna

 

2. Kelkáposzta


Egy csésze nyers kelkáposzta biztosítja a napi K-vitamin bevitel 460%-át, az A-vitamin 74%-át és a C-vitamin 107%-át. Megsüthetjük kókuszolajjal vagy pirítsuk meg egy kis olívaolajjal és balzsamecettel a sütőben amíg ropogós nem lesz . Próbáljuk azonban organikus kelkáposztát vásárolni, ha lehetséges, mert a hagyományos kelkáposzta több növényvédőszer maradékot (peszticid-maradékot) eredményezhet.
 

legegészségesebb zöldség a kelkáposzta


3. Fokhagyma

A fokhagyma fokozza az immunitást az antibakteriális és gombaellenes tulajdonságainak köszönhetően. Ajánlott napi szinten fogyasztani, adjuk hozzá salátaöntetekhez, pácolt zöldségekhez vagy fogyaszthatjuk nyersen is. Aki nem szereti a fokhagyma erős illatát és ízét, annak javasolt másfajta hagyma fogyasztása, azonban a többi hagyma fajta gyengébb antimikrobiális (az anyag azon tulajdonságát jelenti, ami képes elpusztítani vagy inaktiválni a baktériumokat, gombákat és vírusokat) tulajdonsággal rendelkezik.
 

legegészségesebb zöldség a fokhagyma

 

4. Áfonya

Az áfonya egyre népszerűbb gyümölcs napjainkban. A benne található antioxidánsoknak köszönhetően serkenti az agyműködést egy 2009. márciusában megjelent kutatás szerint. Naponta egy marék organikus (ha lehet) áfonyát fogyasszunk el akár joghurtba keverve vagy fagyasztott áfonyát is csipegethetünk frissítő nassolásként. Fontos szerepet játszik a rák, az öregedés, az érrendszeri és a szívbetegségek megelőzésében is.
 

legegészségesebb gyümölcs az áfonya


5 - 6. Kelbimbó és brokkoli

A keresztes virágú zöldségek családjába tartozik a kelbimbó és a brokkoli is. Gazdag antioxidáns és szelén tartalmuk révén ezek a zöldségek segíthetnek megakadályozni a rákot egy tanulmány szerint ("Integrative Cancer Therapies").  Az egészséges testsúly megtartásában a magas rost tartalmának köszönhetően kevesebb kalória bevitel is elegendő a jóllakottsághoz. Sütőben egy kis balzsamecet hozzáadásával brokkoli chips-et készíthetünk, de fogyaszthatjuk pároltként is húsok köreteként.
 

legegészségesebb zöldség a kelbimbó
legegészségesebb zöldség a brokkoli


7. Narancs

Egy átlag nagyságú narancs 70mg C-vitamint tartalmaz, ami a napi C-vitamin igényünk 78% - 93%-át jelenti. A C-vitaminnak antioxidáns tulajdonságai vannak, ami növeli az immunitást egyéb tápanyagok segítségével. A narancs mértékkel való fogyasztása segít karban tartani a tested pH-ját (savbázis egyensúlyát) és felveszi a harcot a vírusokkal szemben. Főétkezések előtt ajánlott fogyasztani.
 

legegészségesebb gyümölcs a narancs


8 - 9. Piros Paprika és Spenót

Mind a két zöldséget érdemes beleépíteni a napi étrendünkbe, egy finom salátaként. Kétszer több C-vitamint tartalmaz a piros paprika, mint a narancs és antioxidánsokban gazdag. Az egészségünket megőrző antioxidánsok mellett a spenót gazdag A-vitaminban, K-vitaminban, folsavban, mangéziumban és vasban is. 
 

legegészségesebb zöldség a piros paprika
legegészségesebb zölség a spenót


10. Padlizsán

A padlizsán az antioxidánsok egyik legjobb táplálékforrásai, amellett, hogy sok oldható rostot biztosítanak. A rendszeres és egyszerű bélmozgások elősegítése mellett az oldható rost hozzájárul az egészségesebb vércukorszinthez és a vér koleszterinszintjéhez. Használhatunk grillezett padlizsánszeleteket egészséges pizzák vagy hamburgerek készítéséhez.
 

legegészségesebb zöldség a padlizsán

 

HáziasÍzek.hu © 2017